In 2017 sloten de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, Port of Antwerp en de burgerbewegingen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal een akkoord dat de mobiliteit en de leefbaarheid van de Antwerpse regio moest verbeteren: het ‘Toekomstverbond’. In dat toekomstverbond werd onder meer afgesproken om een noordelijk alternatief te voorzien om verkeer dat enkel de stad moet passeren en havenverkeer rond de stad te leiden langs het zogenaamde ‘Haventracé’.
De realisatie van het oostelijk deel van dat Haventracé wordt onderzocht in 'De Nieuwe Rand' en daar hoort o.a. bij of en hoe de aanleg van een nieuwe ondergrondse weg (A102) tussen de E313 in Wommelgem en de E19/A12 in Ekeren moet gebeuren en hoe de E313 eventueel moet aangepast worden. Met Natuurpunt Schijnvallei en de afdelingen zijn we dan ook vertegenwoordigd in de werkbanken en werkateliers om de impact op natuur en open ruimte in de gaten te houden.
Aangezien een eventuele A102 hoe dan ook een impact zal hebben op die open ruimte in de oostrand van Antwerpen, vinden we het belangrijk dat eerst en vooral wordt aangetoond dat die A102 ook effectief een aanzienlijk deel van het verkeer rond de stad zal leiden (iets wat vooralsnog niet overtuigend is aangetoond). Bovendien zijn we bezorgd over de manier waarop de A102 wordt aangelegd. Indien dat via 'cut and cover' gebeurt i.p.v. te boren, wordt immers heel wat waardevolle natuur vernietigd (in de vallei van het Groot Schijn, Park Groot Schijn en Ertbrugge). Bovendien heeft ook een eventueel aansluitingscomplex in Wijnegem en het al dan niet in beide richtingen aansluiten van de A102 op de E313 een grote impact op die natuur.